První pohled návštěvníka padne na velký šedočerný portrét spisovatele. Působí tísnivě, cosi nebo spíše kohosi připomíná, jako útržky noční můry, co se vybavují po probuzení. Poeův knírek nutně tuto představu konkretizuje a vzpomínka se ustálí na nejhorší noční můře Evropy dvacátého století. Stejně tak ale knírek upomíná na velkého komika, který se pokoušel najít způsob, jak se s touto noční můrou vyrovnat. Směs děsu, absurdity a smíchu se tedy na tomto portrétu objevuje na několikrát a ukazuje, že dílo E. A. Poea snahou podobnou směs postihnout v jistém smyslu poskytuje čtenáři zpětnou předtuchu toho, co následovalo v dějinách.
Významnou část výstavy tvoří pochopitelně ilustrace a knižní tvorba, počínaje prvním vydáním básně Havran v časopise Květy (ročník VI, 1871) a studií Jakuba Arbesa, jehož romaneta noří čtenáře do světů ne příliš vzdálených Poeově imaginaci. Ilustrace či grafiky přímo na motivy povídek představují v podstatě výběr toho nejlepšího z české knižní tvorby. Je to až překvapivé, že všechna ta známá jména lze s Poem spojit: Kubin, Diviš, Souček, Kobliha, Nepraš, Born, Váchal, Kolářová…
Výstava tyto starší a známější kusy staví vedle zcela nových a méně zažitých a ukazuje značnou tematickou kontinuitu a zároveň značnou různorodost zpracování poeovských inspirací.
V paměti utkví zejména Portrét E. A. Poea Martina Mulače (2019-20): série drobných hlav, opakujících se s nutkavostí typickou pro Poeovy hrdiny, a Mumie (2018-2020) Terezy Eisnerové: sošky sušených skrčenců se šklebem hrůzy, vyvolávající tušení temnoty civilizace a navracející diváka do starého Egypta i k masovým hrobům současnosti.
Naopak spojitost Poeova díla se Švankmajerovým filmem Šílení není na první pohled zřejmá (pokud nemá divák film v čerstvé paměti) a odhalené genitálie se zdají s Poeovou delikátností v těchto otázkách spíše silně kontrastovat. Je otázkou, zda souvislost s Poeovými povídkami u Švankmajera není pouze na jazykové rovině (Poeova povídka Zaživa pohřbený a hle – Ježíš, čtenář se jistě domyslí), spíše než na rovině imaginativní či výtvarné.
Exponátem, který vyvede návštěvníka z ponoření do emocí a vizuálních dojmů je Velká matka (Zlatý skarab) (2020) Kryštofa Hoška: ne že by narušoval atmosféru či celkový dojem, ale brouk, který hledí Poeovýma očima ze stěny Veletržního paláce, je roháč. Ani skarab, ani kovařík, ani tesařík, kteří podle všeho povídku Zlatý brouk inspirovali, ale roháč. A to je skarab v samotném názvu sochy. Návštěvníka přepadá pedantství a bádavý duch prochází svou imaginární encyklopedií brouků. Zároveň však takový zcizující efekt není na škodu, neboť entomologická úvaha vstupující mezi temné emoce je nepochybně něčím, co není Poeovu duchu cizí.
Stejně jako výstavu otevírá portrét Jakuba Špaňhela, tak jeho obraz Havran, také v šedé a černé, spolu s Panuškovými Havrany celou výstavu uzavírá a obě tyto šedi upomínají na dílo Gerharda Richtera, německého malíře, který se významně podílí na reflexi holocaustu. Vracíme se tedy v jistém smyslu na začátek, jsme nuceni se stále vracet, neboť některé věci nelze uzavřít a rozřešit. Jako určité východisko může sloužit snad jen komická kóda, jíž představuje mluvící havran Kryštofa Kintery, nepochybně zlatý hřeb výstavy.
Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že projde-li zahloubaný návštěvník dál do stálé expozice, první malíř, který ho uvítá, je Bedřich Havránek.
Malá výstava na hranici literárního a výtvarného umění tak daleko překonává očekávání i své rozměry a rozhodně stojí za vidění.
Výstava Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích probíhá ve veletržním paláci ve dnech 5. 3. – 22. 11. 2020. Fotografie jsou k vidění na stránkách Artalk.cz.